manoukopreis.reismee.nl

Dag 28 en 29: afscheid nemen en de thuiskomst

Voor de laatste keer: Hola! Ja, je leest het goed dit is alweer de laatste blog van deze reis. Op de laatste dag konden we in de ochtend lekker rustig aan doen, want we hoefden pas om 10.00u naar de markt om boodschappen te doen. We gingen vis halen voor het hele gezin om zelf ceviche te maken. Naast de vis kochten we ook ui, zoete aardappel, peper, limoen en maïs en zo maakten we met het hele gezin samen lekkere ceviche.

Na het eten ging ik de laatste spullen inpakken en werden er nog dingetjes uitgedeeld. Zo gaf ik een deel van mijn t-shirts aan een zus en schoonzus en een sjaal aan de moeder van Bram. Ze waren heel blij en dankbaar voor deze cadeautjes. Zelf kreeg ik nog meerdere armbandjes die de kinderen in het huis zelf gemaakt hadden. Super lief! Na dit alles was het toch echt zover: er moest afscheid genomen worden.

Het was echt een super tijd en ik heb het bij die familie erg naar mijn zin gehad. Ze lezen dit natuurlijk niet, maar toch: dank jullie wel! Ik hoop jullie ooit in Nederland te zien.

Na het afscheid gingen we met een taxi naar het vliegveld. Bram en ik gingen niet met z'n tweeën, want een schoonzus van Bram en haar twee kinderen gingen met ons mee. Ik mocht als enige de incheckhal in, omdat zij geen vliegticket hadden. De rij bij het inchecken was ontzettend lang. Ruim een uur later, kwam ik weer terug bij Bram en zijn familie. Ik trakteerde nog op een ijsje en daarna was de tijd van afscheid nemen echt gekomen. Na veel knuffels en bedankjes ging mijn reis naar huis toch echt beginnen.

Na 2 uurtjes rondlopen en wat eten op het vliegveld, ging ik naar de gate om te boarden. Inmiddels was bekend dat we vertraging hadden, vanwege een stroomstoring op Schiphol. Balen. Uiteindelijk vertrokken we een uur te laat (dat viel nog mee) vanaf Lima met als waarschijnlijke bestemming Amsterdam. Het personeel van de KLM zei ook 'waarschijnlijk' omdat het op Amsterdam slecht weer was (extreem koud en harde wind) en er overlast was door een stroomstoring. Er werd verteld dat we mogelijk moesten uitwijken naar een ander (groot) vliegveld. Ik hoopte maar dat dit niet zo was. Na een rustige vlucht en een beetje slaap landde ik om 15:10u gelukkig op Schiphol. Mijn eerste indruk van Nederland: KOUD!!

Na de vlucht ging alles vlot, maar helaas ging het bij de bagageband wat minder soepel. Na heel lang wachten was mijn tas eindelijk daar en kon ik naar papa, mama en Lotte toe, die al lang op mij stonden te wachten. Blij dat ik weer veilig in Nederland was!

De reis de afgelopen maand was schitterend en een groot avontuur. Ik kijk er met enorm veel plezier op terug. Ik heb veel nieuwe, lieve mensen ontmoet en leuke, bijzondere dingen gezien en meegemaakt. Dit had nooit gekunnen zonder Bram en Jolanda, want zij hebben zeker een hele belangrijke rol gespeeld, dank jullie wel!

Ook een bedankje voor de lezers van mijn blogs en al jullie lieve berichtjes en reacties. Ik hoop dat jullie een beeld hebben gekregen van mijn reis en avonturen en dat jullie mijn verhalen met plezier hebben gevolgd. Ik vond het in ieder geval leuk om voor jullie te schrijven. Foto's uploaden bij de blog lukte bijna nooit, maar jullie kunnen deze altijd bij mij komen bekijken.

Tot snel allemaal en wie weet tot de volgende reis ??? :)

Liefs, Manouk

Ria Arts

Superfijn dat je weer veilig terug bent !! Nu maar acclimatiseren🙃 ... je loopt vast in een dik deken rond hier 🙄😜...
Ga lekker nagenieten en alle story's 'life' vertellen...
Ik ga je gezellige verhalen iig missen..."zunt" dat die voorbij zijn...
Volgende keer zeker weer doen...was keiiii leuk om zo mee te reizen 👍💋

Ardi

Welkom thuis Manouk, je hebt mooie herinneringen gemaakt .
En........ook weer fijn dat je veilig thuis bent 🤗

carola

heel fijn dat je veilig thuis bent en bedankt voor je mooie reisverhalen...in gedachten heb ik meegereisd..soms jaloers maar soms ook niet...eng die steile hellingen...buspech in de woestijn etc. maar super dat je genoten hebt..welverdiend en je ziet er stralend uit!! xxx