manoukopreis.reismee.nl

Dag 23 en 24: Puno en het titicacameer

Buenos dias! Op vrijdagmorgen stond de reis naar Puno op het programma. We moesten om 8:00u bij de busterminal zijn, want onze bus zou om 8:30u vertrekken. De busrit zou ruim zes uur duren, dus hadden we luxe stoelen gereserveerd waarin we ook lekker konden liggen. Voor €2,50 extra gunden we onszelf die luxe. We hadden twee stoelen naast elkaar gereserveerd, maar in de bus zelf bleek dit niet het geval, de nummering was anders. Typisch Peruaans. Ach, we hadden allebei een prima plek, dus het was niet zo erg. Wonder boven wonder bleef deze bus wél rijden en dus was het geluk een keertje met ons: de bus ging niet kapot! :) :)

Na ruim 6,5 uur rijden, kwamen we aan in Puno. We voelden de hoogte van bijna vier kilometer boven zeeniveau direct: we hadden een zwaardere ademhaling, een beetje hoofdpijn en af en toe voelden we onszelf een beetje ‘high’ (alsof we iets gebruikt hadden). Dit zijn typische kenmerken van het lichaam dat went aan de hoogte. Gelukkig bleef het hierbij en waren we niet zieker. We hadden in Puno geen hotel geboekt en dus liepen we met onze backpackers op goed geluk de stad in. Het eerste hostel dat we zagen, leek ons prima en dus boekten we voor twee dagen. Misschien hadden we eerst moeten vragen of we de kamer mochten zien, want die viel behoorlijk tegen. Ach, een leer voor de volgende keer en we maakten er het beste van. We noemden de kamer met een grapje ‘ons kippenhok’, er konden namelijk net twee bedden staan en verder was er niets. Helaas was er ook geen raam of ventilatie, want het stonk er zó erg, dat frisse lucht wel wenselijk was geweest. Bram vroeg zich af of ze een lijk verstopt hadden in onze kamer, want geloof ons, die lucht was vreselijk.

Maar na deze wat mindere ervaring, besloten we er maar het beste van te maken, het waren immers maar twee nachtjes. We gingen naar het centrum van Puno, keken hier wat rond en zochten een plek om te eten. Het valt te merken dat het zuiden van Peru veel meer toeristisch is dan het noorden: hier worden we op straat aangesproken om een tour te boeken of komen mensen op ons af met hun menukaart. We kozen voor een 3-gangen-menu met gratis Pisco Sour (hét alcoholische drankje van Peru) en in totaal kostte dit zo’n vijf euro. Het eten was hartstikke lekker, maar de Pisco Sour viel volgens Bram wat tegen. Ach, dat is alleen maar meer reden om er binnenkort nog een te drinken :)

We keerden met volle maag terug naar het hostel en besloten op tijd te gaan slapen. Om 21:30u ging het licht uit, want morgen moesten we weer fit zijn voor een tour naar een uitzichtpunt over het Titicacameer (het hoogstgelegen meer ter wereld). Helaas was de nacht niet wat we ervan gehoopt hadden. Onze kamer bleek tegenover de gedeelde wc en badkamer te liggen en dat zorgde voor veel herrie. Ook was het zo dat iedere keer als in de badkamer het licht aanging, onze kamer ook helemaal verlicht werd. Daarbij kwam dat andere hotelgasten de hele nacht aan het schreeuwen waren. Je kan je wellicht voorstellen hoe goed we geslapen hadden, bijna niet dus! In de ochtend besloten we onze spullen te pakken en een ander hostel te zoeken, want dit wilden we niet nog een nacht. We kregen gelukkig ons geld terug en zochten een ander hostel in de buurt. Het was hier een stuk beter en we waren dus heel blij dat we voor deze ‘switch’ hadden gekozen.

Na even relaxen en wat bijkomen in onze nieuwe hotelkamer, gingen we de lokale wijk in voor een ontbijt. We aten brood met ei en ik kreeg zelfs verse manzanilla-thee. Manzanilla is een bloem (lijkt op een madeliefje) en dus had ik verse bloemen in de thee. Lekker! Na het ontbijt liepen we wat rond op de lokale markt en hier werd van alles verkocht. Er waren veel soorten groenten en fruit en overal zagen we aardappels (Peru heeft namelijk 1000 verschillende soorten aardappels!). Hierna gingen we naar het centrum van Puno en zochten we een plek om te lunchen. We kozen voor een lokaal menu en dat betekende soep en een hoofdgerecht en een drankje voor €1,50. Na de lunch bezochten we nog wat winkeltjes en om 13:30u waren we bij de verzamelplek voor de tour.

We gingen met een busje andere toeristen naar Sillustani, een uitzichtpunt voor het Titicacameer. De gids sprak - voor de eerste keer deze reis – Engels en dus kon ik de tour een keertje helemaal begrijpen. De gids had een bijzonder accent als hij Engels sprak, dus daar werd af en toe wel om gelachen. We bezochten bij Sillustani de oude inka-gebouwen en zagen graven van de bevolking die daar voorheen leefde. Wat waren de vroegere bevolkingen hier slim (met name de Inka’s) en wat konden ze goed bouwen. Hun constructies hebben zelfs flinke aardbevingen overleefd!

Het hoogtepunt van de tour was zeker het uitzicht over het Titicacameer. Dit meer ligt op extreme hoogte en dat maakt het extra mooi en indrukwekkend. Het meer is zo groot dat het ook niet te overzien is. We maakten veel foto’s bij het meer en genoten van het prachtige uitzicht. Gelukkig was het mooi weer – dat weet je maar nooit hoog in de bergen – en dat leverde extra mooie foto’s op. Na de tour gingen we terug naar Puno en aten we bij een soort ‘Peruaanse snackbar’. Bram vond dat ik daar een keertje geweest moest zijn en hij had gelijk: het was lekker. Hierna gingen we terug naar ons hotel. Ik besloot te gaan douchen, zeker omdat het hotel warm water had. Helaas bleek dit niet het geval en kwam er ijskoud water uit de douche. Het water in Puno is extreem koud, omdat het direct uit de bergen komt. Brrrr…. Deze douche was wel heel heftig! Om 22:00u gingen we slapen en de wekker stond al om 6:30u. De volgende dag moesten we namelijk om 8:00u klaarstaan op het busstation om naar Cuzco te gaan. Ciao!

P.s. Ik ga proberen foto’s bij mijn blog te plaatsen, maar heel vaak lukt dit niet, vanwege de slechte internetverbinding. Dus veel foto’s houden jullie nog tegoed :)

Ria Arts

Wat een leuk verhaal en wat een belevenissen weer...bevolking, natuur, ritten, hotels, markten en allerlei lekker eten daar....doen jullie goed 👍...
En zeker nog niet aan afbouwen of de terugreis denken hè....gewoon doorgaan 💪🍀💋

carola

wauw wat mooi weer om te lezen... zeker vermoeiend maar de moeite waard..geniet nog even x