manoukopreis.reismee.nl

Dag 11 en 12: Carnaval en Chachapoyas

Hola! Op carnavalszondag in Cajamarca stond het kijken van de carnavalsoptocht op de planning. Deze begon pas om 10:00u, dus konden we een keertje wat langer slapen. Na het ontbijt gingen we de straat op om een goed plekje voor de optocht te zoeken. We waren het hotel nog niet uit of er stonden al overal carnavalsgroepen klaar om aan de optocht deel te nemen. De eerste indruk van deze groepen was goed: wat zagen ze er mooi uit! We zochten een plekje langs de kant van de weg en vonden die op de eerste rij onder een tent. Voor deze stoelen betaalden we een paar euro, maar dat hadden we wel over voor een plekje in de schaduw. De zon scheen namelijk volop en gisteren waren we allemaal flink verbrand dus wat schaduw was wel fijn.

De optocht begon en vanaf het eerste moment was het prachtig. Op zondag bestaat de carnavalsoptocht hier uit alleen loopgroepen er doen hier geen wagens mee. Elke groep is verkleed in een bepaald thema, dit is vergelijkbaar met Nederland. De kostuums zijn heel mooi en door elke groep wordt zelf muziek gemaakt. Wederom vielen we als toeristen kennelijk behoorlijk op want Bram werd twee keer gevraagd om mee te dansen en ik zelfs drie keer. Een keer mochten we samen meedansen en daar zijn foto’s van:

De carnavalsoptocht duurde wel echt lang, na bijna vijf uur was het afgelopen. We gingen wat eten, dit keer aten we ceviche  (rauwe en gefrituurde vis) met rijst. Na deze lekkere maaltijd zouden we met Lorena en haar gezin naar de warme Inka baden (Banos del Inka) gaan om even te relaxen. Daar aangekomen bleek dat meer Peruanen dit plan hadden, want het was er ontzettend druk. Een meneer vertelde dat we vier uur zouden moeten wachten voordat we in de baden konden. Daar hadden wij geen zin in en dus besloten we iets anders te gaan doen. We namen een taxi naar een plek met allemaal standbeelden van belangrijke inka’s. Het was niet heel bijzonder, maar leuk om even gezien te hebben. Het weer sloeg alleen plotseling om en het begon hard te regenen. Er was nauwelijks beschutting dus wilden we zo snel mogelijk met een taxi naar het hotel. Waar je normaal gesproken gek wordt van alle aanbiedingen voor een taxi, was er nu geen lege taxi te bekennen. We hebben lang staan wachten in de stromende regen, een beetje verscholen onder een smalle brug. De eerste lege taxi was voor Lorena en haar gezin. We namen in de regen afscheid van deze lieve mensen. Even daarna was er ook voor ons een taxi (een soort tuktuk) en dus konden wij kletsnat terug naar ons hotel.

In de avond pakten we onze tassen weer in en gingen op tijd naar bed. De wekker stond namelijk om 3:45u. Om 4:30u moesten we namelijk op het busstation aanwezig zijn, waar de bus naar Chachapoyas om 5:00u zou vertrekken. We gingen niet alleen: we kregen gezelschap van een Duits en een Vlaams meisje die Bram allebei kent van AFS. Louisa en Freya waren twee leuke meiden die net als wij carnaval gevierd hadden in Cajamarca en daarna verder reisden naar Chachapoyas. De busrit duurde 12 uur en ging over hobbelige wegen en langs diepe afgronden. In 12 uur legden we een afstand van nog geen 250 kilometer af – dat geeft een beeld van hoe langzaam we reden en hoe slecht de weg op sommige stukken was. Maar na 12 uur kwamen we om 17:00u aan in Chachapoyas. We zochten ons hostel op en spraken af om met Freya en Louisa wat te gaan eten. Op het menu stond die avond onder andere anticucho (gebakken koeienhart). Wederom bleek de Peruaanse keuken goed, want de anticucho smaakte best lekker. Samen met Freya en Louisa boekten we twee tours voor morgen en overmorgen. Op de planning staan een hike naar Gocta (een van de hoogste watervallen ter wereld) en een bezoek aan Kuelap (een overgebleven dorp van de Chachapoya’s en de Inka's). De wekker stond de volgende ochtend weer vroeg, dus gingen we oo tijd slapen.

Hieronder zien jullie nog een aantal foto’s van de prachtige carnavalsoptocht in Cajamarca. Ciao!

Wilma Tiellemans

Manouk, heel bijzonder! Geniet ervan!

T&W

Mooie foto’s.
En wat stoer, die gevarieerde maaltijden.

carola

prachtige kostuums!! Koeienhart...en langs afgrond rijden...brrr...bedankt weer voor je leuke verhaal x

Ria Arts

Heyyy....wat een gaaf feest daar die carnaval...bijzonder...maar vooral prachtig uitgedost allemaal...
Wat een stoere smulpapen zijn jullie
..gelukkig dat alles beter smaakt dan dat het klinkt 😝...
Succes met jullie volgende trip en greats4all 😘