manoukopreis.reismee.nl

Dag 10: CARNAVAL!

Buenos dias! De dag begon vandaag met een baalmomentje. We hadden gisteren onze kleren naar een Peruaanse wasserette gebracht en hadden die opgehaald. Toen we de kleren uitvouwden kwamen we tot een vervelende ontdekking: alle kleren waren flink gekrompen. Ze waren waarschijnlijk te heet gewassen of gedroogd en nu waren ze opeens heel erg klein. Sommige t-shirts leken net naveltruitjes. Flink balen, maar wel meer reden om te shoppen in Peru :)

Maar vandaag begon de carnaval en wij werden door Lorena (Peruaanse schoonzus van Bram) opgehaald om bij hun te gaan eten en ons voor te bereiden op de carnaval. Het huisje waar we terecht kwamen was klein en best armoedig, de leefruimte voor 7 personen was slechts een paar vierkante meter. Ik denk dat de gemiddelde studentenkamer in Nederland een stuk groter is. Maar ondanks dat werden we gastvrij ontvangen. We aten lekkere broodjes en wederom een mierzoet drankje. Ik vind dat zoete hier echt vies, overal zit super veel suiker in, ik kan er niet aan wennen.

Na dit eten vertrokken we naar het centrum van de stad om met Lorena en haar familie carnaval te vieren. We wisten dat vandaag het verf gooien op het programma staat in Cajamarca en dus hadden we kleren aan die vies mochten worden. We hebben een foto met de kleren (kijk vooral hoe schoon ze zijn) voor dat we aan de carnaval begonnen.

Na de carnaval zagen we er heel anders uit. De eerste dag van carnaval bestaat hier uit het gooien met heel veel verf. Allemaal mensen lopen in groepen over staat en bekogelen elkaar met verf. Ze smeren iedereen er vol mee. Wij gingen met een emmer blauwe verf op pad. Als blanke, blonde toerist vanl je hier meteen op. Er zijn hier nauwelijks toeristen uit het buitenland (wel toeristen uit Peru zelf) en we merkten meteen dat we niet aan de verf gingen ontkomen. Mensen smeerden verf op onze kleding en gezicht en op weg naar het centrale plein werd ik zelfs door een Peruaan meegenomen voor een traditionele dans. Niet alleen werd dit door Bram en Jolanda gefilmd, ook allerlei Peruanen haalden hun smartphone tevoorschijn. Helaas voor jullie (niet voor mij) kan ik op dit blog geen filmpjes uploaden, dus jullie zullen mij op mijn woord moeten geloven :)

Maar getuige zijn van het carnaval van hier is bijzonder, omdat er duizenden mensen door de straten heen lopen en verf gooien naar elkaar. We wordt gezongen, gedanst, gefeest en gedronken en écht iedereen doet mee. De sfeer blijft altijd gezellig, ook met veel alcohol en met veel mensen op een hoopje: daar kan het Nederlandse carnaval echt wat van leren! We bezochten een lokaal carnavalsfestival en gingen daar op de foto met een politieagent, die net als wij helemaal onder de verf zat. Jolanda kwam er wat betreft de verf iets beter vanaf dan Bram en ik. In de Peruaanse cultuur hebben ze veel respect voor ouderen. Zou dit wellicht aan de leeftijd liggen??? :) :) :)

Dat we opvielen als ‘gringo's' (het Peruaanse woord voor toeristen) was wel duidelijk, want twee keer kwamen mensen van de televisie naar ons toe: een keer voor een interview en een keer om ons te filmen terwijl we met Peruanen (de familie van Lorena) dansten op lokale carnavalsmuziek. Bram stond de Peruaanse pers netjes te woord en onze danskunsten waren kennelijk ook het filmen waard. Ach ja, je mag zelf invullen of we gefilmd werden door de kwaliteit van ons dansen of juist door het gebrek daaraan ;)

Na een paar uur carnaval hielden wij het voor gezien. De opgedroogde verf op onze huid ging irriteren en dus gingen we naar het hotel voor een douche. Deze duurde wat langer dan gemiddeld, want overal zat verf. Mijn haar was helemaal blauw en hard geworden van de verf. Onze kleren gingen in de vuilnisbak en helemaal schoon en fris kwamen we uit de douche, heerlijk!

Omdat we ‘s avonds niet meer het hotel uit durfde – er werd nog steeds flink met verf gegooid en wij waren net helemaal schoon – lieten we pizza bezorgen bij het hotel. De Peruaanse keuken is over het algemeen heel goed, maar pizza’s daar zijn ze niet zo goed in. Met een volle maag gingen we lekker slapen. Op naar de dag van morgen: de carnavalsoptocht!

Ria Arts

Haha...
Gaaf...alaaf !! Op naar de volgende happening !! 🎉🎊😘

Wima Tiellemans

Dat is nog eens op een andere manier carnaval vieren!

T&H

Geweldige verslagen.
Hoe bijzonder is het om als toerist gezien te worden als toerist door de plaatselijke bevolking.
En alle Peruaanse gewoonten, zo speciaal. Inderdaad Manouk, een gemiddelde slaapkamer in Nederland is meer dan het leefoppervlak van menig Peruaans gezin.
Hoe bijzonder.
Blijf lekker genieten, dit pakken ze niet meer af.

carola

bijzondere ervaring...en blauwe verf in blonde haren!! wat erg van de wasserette...maar wat je zegt dan maar winkelen...je bent een echte schrijfster xxx